spot_img
Artikel TerpilihIsu Gaza: Pertemuan bersama OIC dan Liga Arab di Riyadh gagal disebabkan...

Isu Gaza: Pertemuan bersama OIC dan Liga Arab di Riyadh gagal disebabkan perselisihan pendapat

Pada 5 November 2023, sebuah pertemuan bersama antara Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) dan Liga Arab di Riyadh, Arab Saudi, telah gagal mencapai sebarang keputusan mengenai isu Gaza yang sedang berperang dengan Israel. Pertemuan itu dihadiri oleh 57 negara anggota OIC dan 22 negara anggota Liga Arab, termasuk Iran, Turki, Qatar, Mesir dan Sudan¹.
 
Menurut sumber yang tidak mahu dikenali, pertemuan itu ditandai oleh perselisihan pendapat yang hebat antara beberapa negara mengenai cara menangani krisis Gaza, yang telah menyaksikan lebih daripada 10,000 orang Palestin terbunuh dan berjuta-juta lagi terpaksa mengungsi sejak Israel melancarkan serangan udara dan darat pada 7 Oktober 2023¹.
 
Sumber itu berkata bahawa Iran dan Turki, yang merupakan penyokong utama Hamas, telah menuntut agar OIC dan Liga Arab mengambil tindakan tegas terhadap Israel, termasuk menghentikan hubungan diplomatik, mengenakan sekatan ekonomi dan menghantar bantuan kemanusiaan dan ketenteraan kepada Gaza¹.
 
Walau bagaimanapun, Arab Saudi, Mesir dan beberapa negara Teluk yang mempunyai hubungan rapat dengan Amerika Syarikat (AS), telah menolak cadangan itu dan menggesa agar Hamas menghentikan roket-roketnya terhadap Israel sebagai syarat untuk berunding dengan pihak Zionis¹. Mereka juga menegaskan bahawa AS adalah satu-satunya kuasa yang boleh memaksa Israel menghentikan serangannya dan menyelesaikan konflik secara damai¹.
 
Sumber itu menambah bahawa Qatar, yang merupakan tuan rumah Hamas dan saluran televisyen Al Jazeera, telah berdepan dengan tekanan dari beberapa negara untuk menghentikan sokongannya kepada pergerakan Palestin itu dan mengawal liputan media mengenai isu Gaza¹. Qatar, bagaimanapun, telah menolak untuk tunduk kepada tuntutan itu dan menegaskan bahawa ia berhak untuk membela hak-hak rakyat Palestin¹.
 
Akibatnya, pertemuan itu telah berakhir tanpa sebarang pernyataan bersama atau resolusi yang disokong oleh semua pihak¹. Sumber itu berkata bahawa ini menunjukkan bahawa OIC dan Liga Arab tidak berdaya untuk menyelesaikan isu Gaza dan hanya bergantung kepada campur tangan AS, yang telah menyatakan sokongannya kepada Israel dan menolak resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk menghentikan serangan Israel terhadap Gaza¹.
 
Sementara itu, bekas perdana menteri Malaysia, Ismail Sabri Yaakob, telah mengkritik OIC dan Liga Arab kerana hanya “bercakap kosong” dan membiarkan bumi Gaza terus dibedil rejim Zionis². Beliau berkata bahawa Israel dan semua negara yang bersubahat dalam serangan di Gaza perlu diheret ke mahkamah antarabangsa untuk diadili².
 
Beliau juga mengecam tindakan Israel yang seperti hilang kewarasan dan tanpa belas ehsan mengebom Hospital Al Ahli Arabi di tengah Gaza hingga menyebabkan 500 nyawa tidak berdosa terkorban². Beliau berkata bahawa kira-kira 1.6 juta penduduk Gaza sebagai tawanan yang menunggu masa untuk dibunuh².
 
Di samping itu, negara-negara Arab seperti Arab Saudi, Jordan, Qatar dan Yaman pada Ahad mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan seorang menteri kabinet Israel yang mencadangkan untuk menggugurkan bom nuklear di Gaza sebagai satu daripada “pilihan” Israel pada masa akan datang³. Mereka menyifatkan kenyataan itu sebagai satu ancaman yang tidak dapat diterima dan satu pelanggaran terhadap undang-undang antarabangsa³.
 
Isu Gaza telah menjadi salah satu konflik paling berdarah dan berpanjangan di dunia, yang bermula sejak penubuhan Israel pada 1948 dengan sokongan kuasa-kuasa Barat. Rakyat Palestin telah kehilangan tanah, rumah, nyawa dan martabat mereka akibat dasar penjajahan dan pendudukan Israel.
 
13/11/2023
 
(1) Gaza: Over 10,000 killed by Israel since start of war – newarab.com. https://www.newarab.com/news/gaza-over-10000-killed-israel-start-war.
(2) News | The New Arab. Arab OIC Gaza Summit. Nov 11, 2023. https://www.newarab.com/news/disagreements-led-joint-arab-oic-gaza-summit-riyadh
- Advertisement -Newspaper WordPress Theme

Latest article

Berita Lain

- Advertisement -spot_img
WhatsApp saya
1
Persoalan dari saya
Salam, Boleh saya bantu?