spot_img
Artikel TerpilihAmerika Temui Jalan Buntu Hentikan Peperangan

Amerika Temui Jalan Buntu Hentikan Peperangan

Perang antara Israel dan Hamas di Gaza telah memasuki minggu kelima, dengan Israel terus mengebom kawasan yang padat penduduk dan menyebabkan kematian dan kecederaan yang besar kepada rakyat awam Palestin. Amerika Syarikat, sebagai sekutu utama Israel, telah cuba untuk memainkan peranan sebagai pengantara dalam konflik ini, tetapi usaha-usaha diplomasi yang dilakukan oleh Setiausaha Negara Antony Blinken nampaknya tidak berkesan dan tidak memuaskan kedua-dua pihak.

Blinken telah mengadakan lawatan kedua ke rantau ini dalam masa sebulan, dan telah bertemu dengan pemimpin-pemimpin Israel dan negara-negara Arab yang terlibat dalam konflik ini. Beliau telah menyeru kepada “jeda kemanusiaan” di Gaza, yang menurutnya akan membolehkan bantuan lebih banyak masuk ke Gaza, melindungi rakyat awam Palestin dan membolehkan diplomasi untuk membebaskan tebusan yang ditahan oleh Hamas. Namun, cadangan ini telah ditolak oleh Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu, yang mengatakan bahawa Israel menolak “gencatan senjata sementara yang tidak termasuk pembebasan tebusan kami”. Netanyahu juga menegaskan bahawa Israel akan “meneruskan dengan semua kuasa kami” terhadap Hamas.

Pendekatan Blinken ini telah mendapat kritikan dari pelbagai pihak, terutamanya dari peguam hak asasi manusia dan aktivis pro-Palestin, yang menganggap bahawa “jeda kemanusiaan” adalah tidak mencukupi dan tidak akan melepaskan Amerika Syarikat daripada bersubahat dalam serangan Israel. Mereka menuntut agar Amerika Syarikat menghentikan sokongan ketenteraan dan politik kepada Israel, dan menekan Israel untuk menghentikan pengeboman, menghormati hak asasi manusia dan hukum antarabangsa, dan bersetuju dengan penyelesaian dua negara yang adil dan berterusan. Mereka juga menuduh bahawa Amerika Syarikat telah menghalang usaha-usaha antarabangsa untuk mengakhiri konflik ini, seperti dengan mengetepikan cadangan Majlis Keselamatan PBB untuk gencatan senjata.

Di sisi lain, pendekatan Blinken ini juga tidak memuaskan Israel dan sekutu-sekutunya, yang menganggap bahawa Amerika Syarikat tidak memberikan sokongan yang cukup kepada Israel dalam perang ini. Mereka menuduh bahawa Amerika Syarikat telah mengabaikan hak Israel untuk membela diri dan keselamatan rakyatnya, dan telah memberikan kelonggaran kepada Hamas, yang mereka anggap sebagai organisasi pengganas. Mereka juga menolak idea penyelesaian dua negara, dan menginginkan pengiktirafan penuh Israel sebagai negara Yahudi dan berdaulat.

Dengan demikian, pendekatan Blinken ini menunjukkan kegagalan diplomasi Amerika Syarikat dalam perang Israel Gaza, yang tidak dapat menyelesaikan konflik ini atau mengurangkan penderitaan rakyat Gaza. Pendekatan ini juga menunjukkan ketidakseimbangan dan ketidakadilan dalam dasar luar Amerika Syarikat terhadap Israel dan Palestin, yang telah menyumbang kepada ketegangan dan keganasan di rantau ini. Amerika Syarikat perlu menyedari bahawa pendekatan ini tidak akan membawa kepada keamanan dan kestabilan yang berpanjangan, tetapi hanya akan memperburuk keadaan dan menimbulkan lebih banyak kemarahan dan kebencian.

- Advertisement -Newspaper WordPress Theme

Latest article

Berita Lain

- Advertisement -spot_img
WhatsApp saya
1
Persoalan dari saya
Salam, Boleh saya bantu?