Home Aktiviti Warga Cakna Musim Sejuk Syria 2020

Musim Sejuk Syria 2020

160
Sayu kehidupan mereka

BANTUAN KECEMASAN MUSIM SEJUK PELARIAN SYRIA DILANCARKAN

Masuk tahun ke 5 kami menjadi perantara menyantuni pelarian Syria di sempadan negara seperti Jordan dan Turki. Suasana mereka sukar dibayangkan kerana keadaan politik setempat yang tidak stabil. Senantiasa berlaku peperangan yang melibatkan pelbagai pihak bertelagah.
Winter Aid Syria
Tambah pilu, lebih 3.6 juta pelarian dikehendaki kembali semula ke dalam Syria akibat dari perjanjian antarabangsa. Negara Turki dan Rusia bergabung untuk mengekang lambakan pelarian di utara Syria dan meletakkan mereka di sempadan Zon-Selamat (Safe-zone) seluas 30 km.
.
Krisis semakin parah apabila bantuan kemanusiaan untuk pelarian yang dijanjikan oleh US dipotong separuh pada tahun ini. Tahun 2019, US sebagai kuasa besar dunia hanya peruntukkan USD397 juta berbanding tahun sebelumnya sebanyak USD697 juta. Kebajikan pelarian semakin terabai.
.
Krisis kesengsaraan berganda dengan isu pemberontakan pemisah Kurdish di utara Syria, berhampiran dengan zon selamat tersebut. Menjadikan mereka tersepit dari segenap penjuru.
.
Musim sejuk menyulitkan lagi kehidupan. Suhu mencecah 0 darjah menjadikan kehidupan mereka sendiri dalam bencana. Kematian menggugah masa dek kerana kekurangan demi kekurangan dalam menghadapi persediaan musim sejuk yang melanda.
.
Kehadiran kita ingin membantu sekadar mampu. Terlalu kecil jumlah yang dibawa berbanding dengan kuasa besar dunia. Namun NGO kecil ini berjiwa besar demi menyelamatkan satu nyawa.
 
Dan barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya." [Maksud Surah Al Maidah: 32]
Winter Aid Syria
"Siapa yang membantu menyelesaikan kesulitan seorang mukmin dari sebuah kesulitan di antara berbagai kesulitan-kesulitan dunia, niscaya Allah akan memudahkan salah satu kesulitan di antara berbagai kesulitannya pada hari kiamat." [Maksud hadis riwayat Muslim. No: 2699]
.
InsyaAllah pada awal Disember 2020, gabungan NGO & pengusaha perniagaan akan menghantar bantuan kemanusiaan kepada pelarian Syria yang berada di sempadan Turki. Bantuan berupa makanan, pakaian, dan keperluan menghadapi musim sejuk kemuncak pada ketika itu.
.
Warga Cakna bersama Iman Care, Sabasun Hyperruncit Sdn. Bhd, Aqila Industries, HRM Travel & Tours dan beberapa lagi akan ke sana nanti.
 
.
Kita merayu sumbangan dan sokongan kempen dari semua pihak seluruh negara. Kami seru kepada pihak masjid, surau, komuniti penduduk, dan organisasi-organisasi awam mahupun swasta agar bersama membantu kami mencapai tujuan misi.
.
Hubungi dan temui rakan-rakan NGO gabungan kami bagi menyampaikan sumbangan anda. Samada sumbangan dari anda atau hasil kempen yang pihak anda bantu.
.

KEMPEN BANTUAN KECEMASAN MUSIM SEJUK DILANCARKAN

Kami menyasarkan untuk membantu lebih dari 10 RIBU keluarga yang tersepit antara dua peperangan. Mereka yang masih berada disempadan-sempadan negara seperti Turki, Jordan dan Lubnan.

Berapa Jumlah Dana & Bantuan Yang Disasarkan?

Setakat ini, kami sasarkan jumlah kutipan sebanyak RM500,000 untuk membantu pelarian yang kelaparan dan kesejukan ini.
Dengan setiap RINGGIT yang  terkumpul, anda semua mampu mengukir senyuman sebuah keluarga yang memerlukan.
Ayuh sama-sama kita sharekan usaha murni ini kepada orang ramai untuk membantu keluarga-keluarga yang memerlukan. Setiap sumbangan yang anda hulurkan dapat memberikan harapan kepada mereka. Kalau bukan kita, siapa lagi yang akan membantu mereka?
Semoga Allah SWT melipat gandakan rezeki serta membalas sumbangan anda dengan kebaikan pahala di dunia dan di akhirat Insya Allah.

Bagaimana anda boleh membantu?

1. Untuk memudahkan anda menghulurkan bantuan, kami telah susun mengikut pakej seperti di bawah:
✅ PAKEJ MUTIARA = RM1000
✅ PAKEJ EMAS = RM500
✅ PAKEJ PERAK = RM300
✅ PAKEJ GANGSA= RM100
✅ PAKEJ SEIKHLAS HATI= RMXXXX
Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan kerana sudi untuk membantu mereka, semoga Allah membalas setiap sumbangan anda dengan nikmat yang lebih besar, Insya Allah.

Untuk Sumbangan Secara Manual / Bank Transfer / CDM, Boleh Bank In Ke Akaun Di Bawah

Bank : Maybank Islamic
Nama : Persatuan Prihatin Warga Terpinggir Terengganu
No Akaun : 563037065007
#Tolong letakkan rujukan “HELP SYRIA" untuk mudahkan pihak kami.
2. Upload bukti sumbangan ke email wargacaknatrg@gmail.com atau hantar bukti transaksi melalui borang berikut
‍‍‍‍‍‍3. Isi butiran sumbangan di bawah yang diperlukan dengan lengkap.
Sekali lagi kami mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada tuan-tuan dan puan-puan yang menyumbang. Semoga Allah membalas dengan rezeki dan pahala yang berterusan, Insya Allah.

 Jika ada sebarang pertanyaan atau masalah untuk isi borang ini sila hubungi: 

📞 Admin + 60195003475
📞 Urusetia: 0169602489

 

 

Perhatian! Sila lengkapkan borang di bawah.

*Ruangan yang Wajib diisi