WARGA CAKNA RAYU DERMA UNTUK PALESTIN

0
2193
PUTRAJAYA, 9 OKTOBER 2023 – Warga Cakna, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang bergerak dalam bidang kebajikan dan kemanusiaan, merayu kepada rakyat Malaysia untuk menyumbang derma kepada rakyat Palestin yang berada dalam serangan Israel.
Serangan Israel terhadap Gaza dan Baitulmaqdis sejak Mei lalu telah menyebabkan lebih daripada 250 orang rakyat Palestin terkorban, termasuk kanak-kanak dan wanita. Serangan udara dan roket Israel juga telah menghancurkan ribuan rumah, bangunan awam, sekolah, hospital, masjid dan infrastruktur lain di Gaza dan Baitulmaqdis.
Selain itu, Israel juga telah merobohkan harta benda rakyat Palestin di kejiranan Silwan, di selatan kompleks Masjid Al-Aqsa, dengan tujuan untuk mengusir penduduk Arab dan memberi keutamaan kepada pendatang Israel³. Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Antonio Guterres telah mendesak Israel menghentikan tindakan memusnahkan harta benda rakyat Palestin.
Pada 7 Oktober lalu, pejuang Palestin telah melancarkan operasi ketenteraan mengejut yang dinamakan sebagai Operasi Taufan Al-Aqsa sebagai balasan kepada pencerobohan biadab pelampau Yahudi ke atas Masjid Al-Aqsa dan kekejaman ke atas tahanan Palestin di penjara. Operasi ini telah melibatkan pelancaran roket berjumlah kira-kira 5,000 buah ke atas Israel dari Semenanjung Gaza oleh pejuang Palestin, disertai dengan penyusupan ketenteraan ke dalam petempatan luar bandar terancang Israel yang mengelilingi Gaza dan bandar Sderot di Israel. Sebagai balas, Israel melancarkan serangan balas yang dipanggil sebagai Operasi Pedang Besi. Konflik ini telah menyebabkan lebih daripada 600 orang rakyat Palestin terbunuh dan lebih daripada 1,500 orang cedera.
Warga Cakna, sebagai sebuah NGO yang prihatin terhadap nasib rakyat Palestin, telah menjalankan beberapa kempen derma untuk membantu mereka. Kami telah menghantar bantuan kemanusiaan berupa makanan, ubat-ubatan, pakaian, selimut dan peralatan sekolah kepada rakyat Palestin melalui agensi-agensi yang bekerjasama dengan kami di sana.
Namun, bantuan yang kami hantar masih tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan rakyat Palestin yang semakin meningkat akibat serangan Israel. Oleh itu, kami merayu kepada rakyat Malaysia yang berjiwa mulia untuk menyumbang derma kepada Warga Cakna bagi membantu rakyat Palestin.
Derma boleh disalurkan melalui akaun bank Warga Cakna di  Maybank (563037065007). Derma juga boleh dibuat secara atas talian melalui laman web rasmi Warga Cakna di www.wargacakna.org.
Kami berharap agar rakyat Malaysia dapat memberikan sokongan moral dan kewangan kepada rakyat Palestin yang sedang bergelut dengan penindasan dan kezaliman Israel. Kami juga berdoa agar Allah SWT melindungi dan memberikan kemenangan kepada rakyat Palestin.
Sekian, terima kasih.
DR SUHAZELI ABDULLAH
PENGERUSI WARGA CAKNA

Emergency for Gaza

Sumbangan Ikhlas untuk penduduk Gaza yang berpuluh tahun dinafikan hak kemanusiaan.

1Nilai sumbangan
2Maklumat penyumbang
3Kaedah Sumbangan
  • 1. BUTIRAN SUMBANGAN

  • RM 0.00