spot_img
Artikel TerpilihSemenanjung Gaza diserang hebat oleh Israel, rakyat Palestin menderita

Semenanjung Gaza diserang hebat oleh Israel, rakyat Palestin menderita

Semenanjung Gaza telah menjadi sasaran serangan udara yang hebat dan ganas oleh tentera Israel sejak malam tadi hingga ke saat ini. Serangan ini merupakan yang paling dahsyat sejak bermulanya perang di Gaza pada 7 Oktober lalu, apabila Hamas menyerang Israel dengan roket dan menawan lebih 100 orang.

Kenyataan Media Pengerusi Aid4Palestine

Menurut kenyataan Yb Ustaz Dr Muhammad Khalil, Pengerusi Sekretariat Aid4Palestine, ramai warga Gaza yang terkorban dan mengalami kecederaan akibat serangan Israel itu. Beliau juga menyeru umat Islam untuk memohon dan berdoa kepada Allah SWT agar Palestin dan rakyatnya dilindungi dan dirahmati oleh-Nya dan seterusnya membuka jalan untuk kemenangan dan pembebasan bumi Palestin¹.

Suasana Terkini

Menurut laporan Al Jazeera², serangan udara Israel telah menghancurkan lebih 1,000 rumah di Gaza sejak Sabtu lalu, sementara 560 unit perumahan lain telah rosak teruk dan tidak boleh didiami. Lebih 12,600 rumah telah mengalami kerosakan akibat serangan udara Israel, kata Pejabat Koordinasi Hal Ehwal Kemanusiaan (OCHA) PBB.
 
OCHA juga melaporkan bahawa bekalan air di Gaza telah berkurangan drastik akibat pengepungan Israel yang menyekat akses kepada makanan, air, ubat-ubatan dan bahan api. Sistem pembetungan telah musnah, menyebabkan air kumbahan mengalir ke jalan-jalan dan membahayakan kesihatan penduduk.
 
Serangan udara Israel juga telah menyebabkan letupan besar di Hospital Al-Ahli Baptist di Gaza pada hari Selasa, yang menewaskan ratusan orang. Hospital itu menjadi tempat perlindungan bagi ribuan orang yang terlantar. Pejabat Palestin menyalahkan serangan udara Israel atas insiden itu, tetapi Tentera Israel menafikannya dan menuduh kumpulan Islam Jihad Palestin (PIJ) melancarkan roket dengan salah³.
Israel telah mengepung Gaza selama lebih seminggu, sebagai balasan kepada serangan mengejut oleh Hamas, kumpulan militan Islam yang menguasai enklav pantai itu, yang berpenduduk 2.2 juta orang. Hospital-hospital di Gaza pula sedang berjuang untuk merawat yang cedera, beroperasi dengan kekurangan elektrik dan air.

Bantuan disekat

Bantuan kemanusiaan penting pula terkumpul di sempadan Gaza yang ditutup, walaupun usaha diplomatik untuk membuka lorong dari Mesir. Pertubuhan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan pejabat lain telah berkata mereka memerlukan jaminan laluan selamat untuk mana-mana konvoi bantuan.
 
Di tengah-tengah tekanan antarabangsa untuk menyelesaikan krisis ini, Presiden AS Joe Biden akan melancong ke Israel pada hari Rabu, lawatan ketika perang yang luar biasa yang mengikuti usaha gigih oleh Menteri Luar Negeri AS Antony Blinken di Timur Tengah. Biden juga dijadualkan untuk menghadiri sidang kemuncak di Amman, ibu negara Jordan, dengan beberapa pemimpin Arab. Walau bagaimanapun, sidang kemuncak itu dibatalkan akibat letupan hospital itu.
 
Sumber:
 
Source: Conversation with Bing, 23/10/2023
(2) DAURAH KITAB Pembentang : YB Dr Ustaz Muhammad Khalil bin … – YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HBLrTcAhB9U.
(7) Children in Gaza ‘developing severe trauma’ after 16 days of bombing. https://www.theguardian.com/world/2023/oct/22/children-in-gaza-developing-severe-trauma-after-16-days-of-bombing.
(9) Israel-Hamas war: Gaza’s Al-Quds Hospital faces threat of Israeli bombing. https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2023/10/22/israel-hamas-war-gazas-al-quds-hospital-faces-threat-of-israeli-bombing.
(10) Gaza hospital bombing: Hundreds likely dead in Al-Ahli Baptist Hospital …. https://www.cnn.com/2023/10/17/middleeast/israel-gaza-rafah-crossing-week-2-tuesday-intl-hnk/index.html.
(11) Israel says 6,000 bombs dropped on Gaza as war with Hamas nears a week. https://www.aljazeera.com/news/2023/10/12/israel-says-6000-bombs-dropped-on-gaza-as-war-with-hamas-nears-a-week.
(12) Israel’s assault on Gaza: What we know so far – Al Jazeera. https://www.aljazeera.com/news/2022/8/7/israels-assault-on-gaza-what-we-know-so-far.
- Advertisement -Newspaper WordPress Theme

Latest article

Berita Lain

- Advertisement -spot_img
WhatsApp saya
1
Persoalan dari saya
Salam, Boleh saya bantu?