spot_img
Program KebajikanMembina Telaga Air di Uganda

Membina Telaga Air di Uganda

Air adalah sumber kehidupan bagi kita. Bersama-sama membantu mereka yang memerlukan

Dalam sebuah hadis dari Sa’ad bin ‘Ubadah radhiallahu’anhu, ia berkata:

 

يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمِّي مَاتَتْ أَفَأَتَصَدَّقُ عَنْهَا قَالَ النبي صلى الله عليه وسلم نَعَمْ قُلْتُ فَأَيُّ الصَّدَقَةِ أَفْضَلُ قَالَ سَقْيُ الْمَاءِ

 

Maksudnya: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya ibu saya telah meninggal. Bolehkah saya bersedekah atas nama beliau?”. Nabi Shallallahu’alaihi wa sallam menjawab: “Boleh”. Sa’ad bertanya lagi: “Sedekah apa yang paling utama, wahai Rasulullah?”. Nabi Shallallahu’alaihi wa sallam menjawab: “Sedekah berupa air minum” (HR. An Nasa’i no.3666, dihasankan Al Albani dalam Shahih An Nasa’i).

 

Uganda, sebuah negara yang terletak di jantung benua Afrika, menghadapi cabaran besar dalam pembangunan fizikal dan sosial. Salah satu masalah utama yang dihadapi oleh penduduknya adalah kekurangan akses kepada sumber air bersih.

Borang Sumbangan

Ini amat mempengaruhi komuniti minoriti Islam yang dhaif, yang sering kali terpinggir dalam pembangunan negara.

Air bersih merupakan keperluan asas bagi setiap manusia. Tanpa akses kepada air yang bersih, komuniti ini terdedah kepada pelbagai penyakit dan kesukaran hidup. Telaga boreng bukan sahaja menyediakan sumber air yang bersih dan selamat, tetapi juga membuka peluang untuk pertumbuhan ekonomi dan pendidikan.

Setiap telaga yang akan digali dan dibina sistem penggunaannya memerlukan kos sebanyak RM5000. Ini adalah pelaburan untuk masa depan yang lebih cerah bagi penduduk Uganda, khususnya komuniti Islam minoriti. Proses menggali menggunakan tenaga manusia.

Warga Cakna menyeru para dermawan untuk menyumbangkan dana kepada pembinaan telaga air di beberapa lokaliti penting Uganda. Projek ini adalah hasil kerjasama antara Warga Cakna dan Muslims Orphans Care Community Organization (MOCCO Uganda). Kami percaya dengan berganding bahu, kita dapat membawa perubahan yang bermakna kepada saudara-saudara kita di Uganda.

Sekali lagi Kami menyeru kepada semua yang berhati mulia untuk menyumbang ke arah kempen ini. Setiap sen yang anda sumbangkan akan langsung digunakan untuk pembinaan telaga boreng yang akan memberi manfaat kepada ribuan orang.

Cara Menyumbang Untuk menyumbang, sila kunjungi laman web kami atau hubungi kami melalui telefon atau emel. Setiap sumbangan, tidak kira besar atau kecil, adalah langkah ke arah membantu mereka yang memerlukan.

Beri Sumbangan

Mari kita bersama-sama membantu saudara-saudara kita di Uganda untuk mendapatkan hak asas mereka kepada air bersih. Sumbangan anda adalah titisan harapan yang akan membawa impak besar kepada kehidupan mereka. Bersama, kita boleh membina masa depan yang lebih baik.

Sumbangan anda bukan sahaja membantu dalam pembinaan telaga, tetapi juga dalam membina harapan dan masa depan yang lebih cerah. Bersama kita bantu, bersama kita bina.

—-
- Advertisement -Newspaper WordPress Theme

Latest article

Berita Lain

- Advertisement -spot_img