spot_img
Aktiviti Warga CaknaLebih RM 50,000 untuk Palestin: Warga Cakna serahkan sumbangan kepada Palestin

Lebih RM 50,000 untuk Palestin: Warga Cakna serahkan sumbangan kepada Palestin

4 DIS 2023, KUALA BERANG. Warga Cakna, sebuah pertubuhan sukarelawan yang aktif dalam membantu mangsa terpinggir, mangsa bencana dan konflik dalam negara dan di seluruh dunia, telah menyerahkan sumbangan dana Palestin lebih RM 50,000 kepada persatuan kemanusiaan di bumi Palestin.

Serahan awal adalah pada 20 NOV lalu di Dewan Yayasan Permata Ummah Cyberjaya sebanyak RM35,000. Serahan dana tersebut diberikan kepada Sekretariat Aid4Palestine ayng di naungi oleh Tan Sri Dato’ Seri Tuanguru Hj Abdul Hadi Awang. Majlis gilang bermakna itu turut disertai oleh Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjadi tamu bicara tokoh negarawan.

Serahan kedua pada 21 NOV 2023 lalu sebanyak RM11,000. Serahan sumbangan itu telah disempurnakan oleh Ustaz Muhammad Hagia dan Haji Kasmadi, yang mewakili Warga Cakna, kepada wakil Cinta Gaza Malaysia di Masjid Kampung Pauh Kuala Berang pada 21 November 2023. Majlis itu turut dihadiri oleh YB Ustaz Maliaman Kasim, Exco Kerajaan Negeri Terengganu yang bertanggungjawab dalam hal ehwal agama dan pembangunan masyarakat.

Ustaz Muhammad Hagia, dalam ucapan ringkasnya, menyatakan bahawa sumbangan itu adalah hasil daripada kempen derma yang dijalankan oleh Warga Cakna sejak bulan September lalu. Beliau berkata, Warga Cakna berasa terpanggil untuk membantu rakyat Palestin yang sedang menghadapi kesusahan akibat penjajahan Israel yang kejam.

“Kami amat bersyukur kepada Allah SWT kerana memberi kami peluang untuk berbuat sedikit sebanyak untuk saudara-saudara kami di Palestin. Kami juga berterima kasih kepada semua penderma yang telah menyumbang dengan ikhlas dan murah hati. Semoga Allah SWT membalas segala kebaikan anda dengan kebaikan yang lebih besar,” katanya.

Beliau juga mengucapkan penghargaan kepada Cinta Gaza Malaysia yang telah bekerjasama dengan Warga Cakna dalam menjayakan kempen derma ini. Beliau berharap agar sumbangan itu dapat disalurkan dengan segera dan berkesan kepada rakyat Palestin yang memerlukan.

“Sumbangan ini adalah tanda solidariti dan simpati kami kepada rakyat Palestin yang teraniaya. Kami berdoa agar Allah SWT memberi kekuatan dan kesabaran kepada mereka untuk terus berjuang demi kemerdekaan dan keadilan. Kami juga berdoa agar Allah SWT melindungi dan menyelamatkan mereka daripada segala kezaliman dan kefitnahan,” tambahnya.

Sementara itu, Ustaz Muhammad Nadir Al-Nuri, Pengerusi Cinta Gaza Malaysia, menyampaikan ucapan terima kasih kepada Warga Cakna atas sumbangan yang diberikan. Beliau berkata, Cinta Gaza Malaysia akan menggunakan sumbangan itu untuk membantu rakyat Palestin dalam pelbagai aspek, seperti perubatan, pendidikan, makanan, air, dan tempat perlindungan.

“Kami amat menghargai sumbangan yang diberikan oleh Warga Cakna. Ini menunjukkan bahawa rakyat Malaysia masih peduli dan prihatin terhadap nasib rakyat Palestin. Kami akan memastikan bahawa sumbangan ini akan sampai kepada mereka yang benar-benar memerlukan. Kami juga mengajak semua pihak untuk terus menyokong dan mendoakan rakyat Palestin,” katanya.

Majlis serahan sumbangan itu berakhir dengan doa kesyukuran dan keselamatan yang diketuai oleh YB Ustaz Maliaman Kassim. Beliau juga mengambil kesempatan untuk menyeru rakyat Malaysia supaya sentiasa bersatu dan berpadu dalam membela hak dan kepentingan umat Islam, khususnya di Palestin.

“Kita tidak boleh berdiam diri dan bersikap acuh tak acuh terhadap apa yang berlaku di Palestin. Kita harus bersama-sama menyuarakan kebencian dan kecaman kita terhadap Israel yang zalim dan biadab. Kita juga harus bersama-sama memberi sokongan moral dan material kepada rakyat Palestin yang berani dan cekal. Kita harus ingat bahawa Palestin adalah tanah suci dan pusat pertemuan umat Islam. Kita harus berjuang untuk membebaskan dan mempertahankan Palestin dengan segala cara yang halal dan mubah,” katanya.

Serahan ke-3 adalah di Wisma DArul Iman pada 30 NOV 2023 lalu. Majlis penerimaan cek bernilai RM5000 oleh YB Ustaz Hishamuddin Abdul Karim, EXCO Belia, Sukan dan NGO Negeri Terengganu. Wakil Warga Cakna adalah Tuan Haji Abu Bakar Nasir dan Puan Habibah Mohd.

Keseluruhan sumbangan dana yang telah diserahkan melalui Warga Cakna setakat ini adalah RM51,000. Terima kasih kepada semua penyumbang yang terus memberi keparcayaan kepada Warga Cakna dalam sama-sama menjadi penghubung kebaktian kepada mereka yang memerlukan.

- Advertisement -Newspaper WordPress Theme

Latest article

Berita Lain

- Advertisement -spot_img
WhatsApp saya
1
Persoalan dari saya
Salam, Boleh saya bantu?